Vikten av att välja rätt bärkasse i papp
Bärkassar i papper är ett miljövänligt alternativ till plastpåsar då de är biologiskt nedbrytbara, vilket innebär att de kan återvinnas eller brytas ner i naturen. Men för att vara ett effektivt alternativ till plastpåsar är det viktigt att välja kvalitetspapper för att undvika att påsarna går sönder under användning.
När du väljer storlek på papperspåsarna bör du tänka på vad som ska bäras i påsen. Ska påsen tex. användas till att bära tunga föremål som böcker eller matvaror är det viktigt att välja en storlek som rymmer det utan att det blir för tungt att bära. Om du däremot ska använda påsen för mindre föremål, som tex. takeaway eller en tidning, kan en mindre påse vara tillräcklig.

Bärkassar i papp storlekar
Det finns en rad olika storlekar och format, de vanligaste storlekar för bärkassar i papp är:
- 6 liter: 180x105x230mm
- 11 liter: 220x125x300mm
- 16 liter: 260x155x340mm
- 26 liter: 320x170x400mm
- 44 liter: 450x180x480mm
- 10 liter: 220x120x450mm
- 15 liter: 270x170x550mm
- 20 liter: 300x170x600mm
- 27 liter: 320x220x650mm
Men det är också möjligt att få papperspåsar i exakt den storlek som man behöver och med annorlunda designer. Detta kan vara särskilt användbart om du har specifika krav på storlek och form för dina påsar för att dina produkter ska få plats eller sticka ut från mängden.
Vikten av bärkasse i papp med logotyp
Att använda profilerad design på bärkassar kan ha en stor inverkan på hur bärkassarna uppfattas av kunder och på hur effektivt de fungerar som marknadsföringsverktyg för företaget. Profilerad design är det primära visuella elementet som identifierar ett företag och handlar om att använda specifika färger, logotyper och mönster för att skapa en unik och lätt igenkännbar design. Det ökar företagets professionella intryck och ger en känsla av enighet.
Att ha sin design synlig på bland annat produkter och bärkassar är en viktig strategi för att stärka varumärket och öka igenkänningsfaktorn. När ens profilerade design syns regelbundet på produkter och förpackningar ökar igenkänningsfaktorn hos konsumenterna. Det betyder att konsumenter som redan känner till varumärket blir påminda och kan besöka oftare. Det kan även hjälpa till att locka nya kunder som kanske inte känner till varumärket än men som blir nyfikna när de ser det.
Billig marknadsföring
Företag som håller på med försäljning behöver nästan alltid kunna erbjuda bärkassar för att kunderna ska få med sig varorna hem. Att möta eller gå förbi andra på deras hemresa slår nästan aldrig fel och omedvetet blir vi som människor intresserade av vad som kan finnas i bärkassar som andra bär på. Att lägga till en mindre summa för att sätta dit något så enkelt som sin logga gör det till ett billigt marknadsföringsverktyg som många företag tyvärr missar.